yi Asya'ya baglayan "1. Bogazici Koprusu"nun temeli Beylerbeyi
ayaklari santiyesinde; 20 Subat 1970'de torenle atildi. Kabatas ve
Kadikoy'den kalkan 2 adet sehirhatlari vapuru, davetlileri tasiyarak
toren alanina getirdi. 21 pare top atisiyla calismalar basladi...
20 Subat 1970:
Temel atma toreni (Beylerbeyi)
Mart 1970'de Ortakoy ayaklarinin kazisi basladi. Hemen ardindan da
Beylerbeyi ayaklarinin kazisi basladi.
4 Agustos 1971: Kule montaji
17 Agustos 1971: Kule montaji
Ortakoy kulesinin
insaati
Mayis 1971'de Ortakoy celik kulelerinin montajina baslandi. Beylerbeyi
kulelerinin montajina ise Temmuz 1971'de baslandi. 1972'nin Ocak ayinda
her iki celik kule de yukseldi
Dikey kulelerin
birbirleriyle yatay olarak baglanmasi
Kuleler tamamlaninca Ortakoy'den Beylerbeyi'ne kadar denizin yuzeyine,
birbirine paralel; 2 adet kilavuz halat serildi ve bunlar kulelerden
ayni anda cekilerek, ilk birlesim saglandi (Ocak 1972)
Tasiyici celik halatlarin cekimi
Ardindan, tellerin gerilim ve bukum islemleri 10 Haziran 1972'de basladi
ve koprunun acilisina kadar surdu.
Italya ve Ingiltere'de hazirlanan, ici bos kutular seklindeki 60 adet
tabliyeyi olusturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla
getirilerek, Goksu birlestirme santiyesine birakildi ve burada
montajlari yapilmaya baslandi...
Tabliyeler; Kopru'nun uzerindeki trafik akisini saglayacak olan yolu
olusturan, icleri bos ve her iki uclarindaki dikey tasiyici halatlar
yardimiyla, kulelerdeki gerili celik halatlara salincak gibi asilan ve
birbirlerine lego oyuncaklari gibi baglanan, rijitlestirilmis tasiyici
bloklardi.
21 Subat 1972:
Kilavuz halatlar cekili
Kuleler (henuz tabliyesiz)
Kulelerden birinin ici
Tabliyelerin orta kesimden baslayan montaji
26 Mart 1973'de son tabliye de montajlandi. Ardindan 60 adet tabliye
birbirine kaynaklandi. Boylece, ilk kez yuruyerek Asya'dan Avrupa'ya
gecildi...
26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken
26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montaji tamamlanmak uzere
Kopru uzerinde kaucuk menseili asfaltlama
Kulelerin altindaki gecis noktalarina, koprudeki genlesmeye uyum
saglamasi amaciyla donen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.
23 Temmuz 1973: Rolling leaflarin montaji
Yaklasim viyaduklerinin insasina (Ortakoy ve Beylerbeyi uzerinden gecen)
Subat 1973'de basladi ve Mayis 1973'de bitirildi.
Yaklasim viyadugu insaati
Ortakoy Yaklasim viyadugu insaati (Lido'nun yani)
20 Temmuz 1973: Yaklasim viyadugu insasi
8 Haziran 1973'de ilk defa aracla gecis tecrubesi yapildi.
Yaklasim viyadugu insaati
(Bu arada; 15 Mart 1974'de Cevreyolu'nun onemli gecislerinden olan;
Halic Koprusu'nun iki yakasi birlestirildi ve yaya olarak gecildi.
10
Eylul 1974'de de Halic Koprusu acildi).
Halic Koprusu'nun insaati (henuz bitirilmis ve Cevre yolunun baglantisi
tamamlanmis) 1973 sonlari)
Tum calismalar tamamlandi ve kopru acilisa hazirlandi...Insaat bitmek
uzere
Ve Kopru 30 Ekim 1973'de torenle acildi... (Cumhuriyet'in 50. Yildonumu)
Acilis sabahi
30 Ekim 1973-Acilis Gunu Hazirliklari-Mobil Seref Tribunu Araclari
gidiyorlar.
Acilis toreni. Yeni alinan Bussingler misafirleri getirmisler ve
beklemedeler...
Koprunun acildigi gun halk o kadar yogun bir ilgi gosterdi ki,
onbinlerce kisi ayni anda koprunun uzerinde Asya'dan Avrupa yakasina
dogru ve bir sure sonra da her iki yakaya dogru karsilikli yurumeye
basladi (Kopruyu ertesi gunu calacaklar (!) ya, onun endisesi herhalde,
"Aman koprunun basina bir sey gelmeden, bir an once ben de uzerinden bir
kere geceyim bari" psikolojisi). Acilis serefine arac yolundan da
yayalara yurume izni verilince, koprunun uzerinde yaya adimlarinin
coklugu ve bu yogunlugun homojen olarak koprunun tum yuzeyine yayilmasi
sonunda rezonans artisi had safhaya girerek, kopru salincak gibi
sallanmaya baslayinca, daha ilk gunden koprumuz cokmesin korkusuyla,
derhal yaya gecisine son verildigini gazeteler gunlerce yazdilar...(Gercekten
de lastik tekerlekli araclarin gecisleri yerine onbinlerce adimin ayni
anda zemine yaptigi darbesel etki, lastik tekerlekten cok daha fazla
tehlikeye yol acar, salinim artmaya baslayinca da bunun sonumlenmesi
oldukca zordur, hizla sallanan salincagin uzun sure sonra yavaslayarak
durmasi gibi)... Hatta gazetelerde su ornek verilmisti: "Kopruden arka
arkaya tanklar gecse o derece risk olusturmaz ama, bir tabur asker uygun
adimla kopruyu gecmeye calisirsa, bu daha buyuk tehlikedir." Ayaklarin
ayni anda yere vurmasi yuzunden...
30 Ekim 1973: Toren
Alani-Yayalarin yuruyusu Basladi...
30 Ekim 1973: Yogun
Yaya Gecisi
Ilk 24 saat icinde; 28.126 motorlu arac kopruden gecti. Bu rakam; 402
araba vapurunun tasiyacagi arac adedine esitti.
Kopru
440 milyon liraya maloldu.
Koprunun acildigi
hafta
Kopruden yayalara (iki kenardaki yaya yollarindan gecmeleri sartiyla)
gecis; 2 Mayis 1974'de verildi (Gecis ucreti 1 lira). Koprunun tasiyici
ayaklarinin (daha dogrusu kulelerinin) dordunde de yayalari yukariya
tasiyan dev asansorler mevcuttu ve yayalar bunlari kullanarak kopruye
cikarlar, yuruyerek karsiya gecince de, yine buradaki kulelerin
asansorlerini kullanarak asagiya inerlerdi. Ancak kopruden asagiya
atlayanlarin sayisinin artmasi yuzunden birkac yil sonra yayalara yasak
geldi
http://www.cemalhaki.com dan alınmışıtır
Düzenleyen terapist - 07.Ağustos.2009 Saat 10:36