BAKHALAR |
Yanıt Yaz |
Yazar | |
Misafir
Misafir |
Alıntı Cevapla
Konu: BAKHALAR Gönderim Zamanı: 07.Şubat.2010 Saat 19:54 |
Oyunu 07/02/2010 Muhsin Ertuğrul Sahnesi'nde izledim. 1 Perdelik bir oyun. Sözlerden çok dansların olduğu bir oyun. Kanlı, müzikli ve portakallı. Şimdiye kadar izlediğiniz tiyatrolardan farklı gelebilir size. Oyuncu kadrosu çok zengin. Oyun sizi yorabilir. Benden söylemesi.
Euripides (M.Ö. 480-M.Ö. 406) yalnız Atina/Yunan tiyatrosunun değil, dünya tiyatrosunun devlerinden. Kutsal değerlere (tanrılara) saygısızlık ve kadın düşmanlığı ile suçlanmış. Ödüller bakımından hayal kırıklığı yaşamış. Makedonya’da yazdığı “Bakhalar”ın oynanışını göremeden ölmüş.
Maniutiu’nun farklı metin düzenlemesi ve rejisi ile sahnelenen eserde Baküsçü rahibeler (Bakhalar) coşku tanrısı Dionisos’a tapan kadınlar... Dionisos Ortadoğu’da ün kazandıktan sonra doğduğu yere gelir; kendi âyinlerini benimsetmek ister. Kral Pentheus ona karşı çıkar. Bu noktada fırsat çıktığını düşünen Teresias kralı iknaya çalışır: Dionisos tanrı olmasa bile öyle tanıtılıp çıkar uğruna kullanılabilir. Kral direnir. Teresias kralı alt etmek için kadınların gücüne başvurur…
Dedektif öyküsü gibi dinamik, bir Elizabeth dönemi piyesi gibi kanlı, kutsallık boyutu ile ilgili her eser gibi düşünme ve tartışmaya davet eden bir eser “Bakhalar”. Vahşi coşku ile mutluluk her türlü sınırdan kurtuluştur ama sınırsız özgürlükte riskler de olur. Euripides günümüz dünyasında kendimize sorduğumuz temel soruları ifade eden modern bir ses… Çevirisini Tarık Günersel’in, sahne-kostüm tasarımını Valentin Codoiu’nun, koreografisini Varvara Ştefanescu’nun, ışık tasarımını Murat Selçuk’un yaptığı oyunda; Jülide Kural, Şebnem Köstem, Aslı İçözü, Meriç Benlioğlu, Özge Borak Şakrak, Özge Kırış, Nergis Çorakçı, Seda Fettahoğlu, Esin Umulu, Çağlar Yiğitoğulları, Ali Mert Yavuzcan, Doğan Altınel, Mert Tanık, Okan Patırer, Nihat Alpteki, Cemal Ahhan Şener, Özgürefe Özyeşilpınar rol alıyor. Tanrı Diyonisos’un dini
Egeli tanrı Diyonisos’un gezileri sırasında, Bakha’lar denen kadınlardan ve at gövdeli Satiros’lardan oluşan bir alayı vardı arkasında hep. Tef, davul, darbuka çalaraktan, şarabın da etkisiyle kendilerinden geçen, oyunlar oynayan Diyonisos’un bu alayı; bütün Anadolu’yu, Hindistan’ı, sonradan Yunanistan’ı da dolaştı. Ve Diyonisos buralarda üzüm yetiştirmesini, şarap kurmasını öğretti; haliyle dinini de yaydı. Yazan : EURIPIDES OYUNCULAR Düzenleyen bekir - 07.Şubat.2010 Saat 19:59 |
|
mgerdan
Yönetici Kayıt Tarihi: 15.Eylül.2008 Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 267 |
Alıntı Cevapla Gönderim Zamanı: 08.Şubat.2010 Saat 11:59 |
Gerçekten oyuncu kadrosu güçlü ama yorucu bir oyun.Belki bir ön hazırlık yapıp gitmekte fayda var.Görsel şölen kısmı fazla. Teype ve mikrofona gerek var mıydı tartışılır.Romen yönetmen.Belki çok farklı gelecek hem konu hem işleniş tarzı..Konunun özüne inmek biraz zaman alabiliyor.
Diyonisos,bir inanç tanrısı,isyancı,barbar,yaban;var olan inançların hepsini dışlayan,özgürlüğü esas alan,"doğa gibi"(gibisi fazla),zincire vurulamazdı,tutuklanamazdı.Bunu yapmaya kalkanlar bedelini ağır ödedi.
Düzen bozduğu için Yunanlılar onu kovmuş,Anadolu'yu mesken etmiş.Küçük Asya ise onu birliğin,dirliğin,eşitlik ve özgürlüğün tanrısı bildi.Nereye giderseniz gidin ,hangi halkın folkloruna baksanız,ondan izler bulursunuz...
(bütün dünya-mitolojinin tanrıları tanrıçaları)
|
|
Yanıt Yaz |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |