DİSLEKSİ.. Öğrenme Güçlüğü |
Yanıt Yaz |
Yazar | |
terapist
Yönetici Kayıt Tarihi: 01.Ocak.2007 Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 1803 |
Alıntı Cevapla
Konu: DİSLEKSİ.. Öğrenme Güçlüğü Gönderim Zamanı: 12.Ekim.2008 Saat 17:32 |
Özel Ö?renme Güçlükleri (Disleksi) Ö?renme güçlü?ü tanymynda, çocuklaryn belirli alanlarda yetersizlikler gösterdikleri belirtilmektedir. DSM-IV ‘e göre ö?renme bozuklu?u, matematik bozuklu?u, okuma bozuklu?u, yazyly anlatym bozuklu?u ve ba?ka türlü adlandyrylamayan ö?renme bozuklu?u ?eklinde tanymlanmaktadyr. Matematik bozuklu?unda, ki?inin kronolojik ya?y, zeka düzeyi ve ya?yna göre aldy?y e?itim göz önünde bulunduruldu?unda, matematik becerisi, beklenenin önemli ölçüde altyndadyr. Bu çocuklar, i?lem yapmakta zorlanyrlar, i?lem yaparken yava?tyrlar, sayy kavramyny algylamakta, sembolleri ve çarpym tablosunu ö?renmekte zorlanyrlar.Problemi çözerken ba?lantylary kurmakta zorlanyrlar.Bu duruma e?lik eden sorunlar olsa bile matematik becerisi sorunlary çok daha fazladyr. Okuma bozuklu?unda, ki?inin kronolojik ya?y, zeka düzeyi ve aldy?y e?itim göz önüne alyndy?ynda okuma ba?arysy, beklenenin önemli derecede altyndadyr.Yine ya?am etkinlikleri bozulur ve okuma zorlu?u, e?lik eden problemlerden daha ön plandadyr. Okumada yanly?lyklar, okuma hyzynda yava?lyk, sesleri okumakta ve bazy harfleri ö?renmede güçlük, hecelemede ve harflere ayyrmada zorluk, yanly? sözcük kullanma ve sözcük-hece atlamalary olmaktadyr. Yazyly anlatym bozuklu?unda ise; yazma becerileri, ölçülen zeka düzeyi, alynan e?itim göz önünde tutularak beklenenin önemli derecede altyndadyr.El yazysy ya?ytlaryna oranla okunaksyzdyr ve ya?ytlaryna göre daha yava? yazdy?y görülmektedir. Bazy harf ve sayylary ters yazarlar ( b-d, d-t, m-n, g-y, 2-5 gibi ), bazy harf ve heceleri atlarlar, ters yazarlar ( ab- ba) veya harf ve hece eklemeleri ( gider- gideri gibi ), sykça imla hatalary yaparlar. Belli alanlarda yetersizlik ya?ayan çocuk, dolayysyyla ders çaly?mayy, ödev yapmayy, kitap okumayy sevmez, kolay sykylyr, dikkat süresi kysadyr, çaly?yrken birisinin yönlendirmesine ihtiyaç duyarlar.Genellikle e?ya-oda düzeni konusunda sorun ya?arlar, zaman( bugün-yaryn), yön kavramynda (sa?-sol-kuzey-güney ), saati ö?renmekte güçlük ya?arlar.Dili kullanma becerisi zayyftyr.Hikaye anlatma, bir olayy anlatma, kendi duygu-dü?üncelerini ifade etmede, soyut kavramlary anlamada zorlanyrlar.Motor becerileri zayyftyr.Syk syk sakarlyk yapabilirler. Bu yetersizlikler, bu çocuklaryn toplumda farkly ve ba?arysyz algylanmalaryna sebep olmakta, ki?inin e?itimini, meslek hayatyny olumsuz yönde etkilemektedir.Dolayysyyla sosyal ili?kiler bozulmakta ve kendine güven azalmaktadyr. Ö?renme bozukluklary, genellikle çocuk okula ba?lady?y zaman, kendisinden beklenen akademik performansy gösteremedi?i durumda farkedilmektedir. Bazy ki?ilerde davranym bozuklu?u, kar?yt olma-kar?y gelme bozuklu?u,dikkat eksikli?i/hiperaktivite bozuklu?u, majör depresif bozukluk veya distimik bozukluklarla birlikte ö?renme bozuklu?u da bulunabilir.Dil geli?imindeki gecikmeler, ö?renme bozukluklaryyla birlikte görülebilmektedir. Ö?renme güçlü?ü ya?ayan çocuklaryn ö?renme süreçleri farklydyr.Erken dönemde te?his edilip, gereken tedavi ve e?itim alynmasy gereklidir. Tany koymada de?erlendirmenin temel ta?y psikometrik testlerdir.Çocu?un hangi alanda yetersizlik ya?ady?y klinik ortamda birtakym test ve tetkiklerle belirlendikten sonra çocu?a özgün özel e?itim programy yapylarak, aile- ö?retmen i?birli?i ile tedavi yürütülmelidir.Tedavide tybbi boyut ve özel e?itim önem ta?ymaktadyr. |
|
Yanıt Yaz |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |