.::. OYUNLA EĞİTİM .::.
* Sınıf içinde ve dışında oyunla eğitim... *
OYUNLA EĞİTİM BÖLÜMLERİ
http://tongurcom.sitemynet.com/oyunegitim.htm#1-SINIF%20İÇİ%20OYUNLAR#1-SINIF%20İÇİ%20OYUNLAR - 1-SINIF İÇİ OYUNLAR
http://tongurcom.sitemynet.com/oyunegitim.htm#2-%20KOŞU%20OYUNLARI#2-%20KOŞU%20OYUNLARI - 2- KOŞU OYUNLARI
http://tongurcom.sitemynet.com/oyunegitim.htm#3-%20KÜÇÜK%20TAKIM%20OYUNLARI#3-%20KÜÇÜK%20TAKIM%20OYUNLARI - 3- KÜÇÜK TAKIM OYUNLARI
1-SINIF İÇİ OYUNLAR
(DİKKAT GELİŞTİRİCİ OYUNLAR)
OYUN NO:1
OYUNUN ADI:Hatip
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:1-2 Dakika (kişi başına)
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların güzel ve hızlı konuşma yeteneklerini geliştirir.
OYUNUN AÇIKLAMASI: Sınıftan bir öğrenci seçilir. Bir öğrenci, öğretmen tarafından seçilen bir konu hakkında hiç durmadan belli bir sürede güzel konuşmaya çalışır. Kim, aldığı konuda daha güzel konuşursa ödüllendirilir.
OYUN NO:2
OYUNUN ADI:Sessiz Sinema (Anlat bakalım)
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:3-5 Tekrar
OYUNUN SEVİYESİ:
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların dikkatini ve ifade edebilme yeteneğini geliştirir
OYUNUN AÇIKLAMASI: Öğrenciler 2 veya 3 gruba ayrılır. Öğretmen gruptan bir öğrenciyi anlatımcı (yarışmacı) olarak seçer veya bu öğrenciyi grup kendi arasında belirler.Diğer grup bir film adı seçer ve bu film adını, diğer grubun seçtiği anlatımcıya söyler. Anlatımcı sınırlı bir sürede (1-1,5 dakika) hiç konuşmadan, el hareketleri veya yacağı sessiz benzetmelerle filmi kendi grubuna anlatmaya çalışırlar. Grup arkadaşları yüksek sesle anlattığını tahmin etmeye çalışırlar. En kısa sürede filmin adını bilen grup , 1 puan alır. Filmin adını bilmeyen gruba puan verilmez.
Çeşitlendirme: Aynı uygulama Atasözleri kullanılarak da yapılabilir.
OYUN NO:3
OYUNUN ADI:Bom
OYUNUN YERİ:Sınıf
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:2-3 Tekrar
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 Yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların Dikkatini Geliştir
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyuncular daire düzeninde otururlar.Oyunculardan her hangi biri sayı saymaya başlar ve diğer oyuncularda sıraları geldikçe sayı sayarlar.1.2.3.4.5.6 diye sayılan sayıların içinde 7 ve 7 ‘nin katlarında ayrıca içinde 7 rakamı geçen sayılarda, “BOM” dendiği anda oyun, oradan geriye döner. (örneğin; bir oyuncu 6 dediğinde, diğer oyuncu “BOM” der ve 6 diyen oyuncu “8”diyerek saymaya devam eder, Böylece sayma ters yönde devam edecektir) Hata yapan, şaşıran ve duraklayan oyunculara ceza verilir.
Çeşitlendirme:Oyuncuların seviyesine göre “Bom” denilecek sayılar zorlaştırılabilir.
OYUN NO:4
OYUNUN ADI: Dolaşan Yüzük Oyunu
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:İp ve yüzük
OYUNUN SÜRESİ:Yüzüğü Bulana kadar
OYUNUN SEVİYESİ:
OYUNCU SAYISI: 8-10
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Dikkat ve takip Özelliklerinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:2-3 metrelik bir ipe bir yüzük geçirilir, uçları bağlanır. Öğrenciler dairede oturur veya ayakta durur. Elleri ile ipi tutarlar. Yüzük elden ele belli etmeksizin ipte dolaştırılır. Ortada bulunan oyuncu dikkatle izlyerek yüzüğün kimde olabileceğini eliyle göstererek tahmin eder, adını söyler. O oyuncu elini açmak zorundadır. Eğer yüzük elinde ise ortadaki ile yer değiştirilir.
OYUN NO:5
OYUNUN ADI: Öt Kuşum Öt
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:3-4 Tekrar
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir Sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların Kulak Dikkatini Geliştirmek
OYUNUN AÇIKLAMASI: Sınıftan bir ebe seçilir. Ebe gözlerini kapatır. Öğretmen oyunculardan birine sessizce işaret verir, işaret edilen oyuncu, ses tonunu değiştirerek, bir kuş sesi çıkarır. Gözü kapalı olan ebe bu sesin kime ait olduğunu bulmaya çalışır. Ebeye 3 tahmin hakkı verilir. Bulamazsa ceza alır, bulur ise kuş taklidi yapan oyuncu ebe ile yer değiştirir.
OYUN NO:6
OYUNUN ADI: Kulaktan Kulağa
OYUNUN YERİ: Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Sınırsız
OYUNUN SEVİYESİ:7-8 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir Sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların Algılama yeteneği gelişir
OYUNUN AÇIKLAMASI: Öğretmen sınıftan bir lider seçer. Liderin kulağına 2 veya 3 kelimelik bir cümle söyler. Lider de bunu yanındakinin kulağına söyler. Oda yanındakinin kulağına aktarır. Böylece cümle kulaktan kulağa aktarılır. En son kişi cümleyi sesli söyler. Cümle değişikliğe uğramışsa ve kim tarafından yanlış aktarılmışsa o kişi sona geçer.
OYUN NO:7
OYUNUN ADI: Nesi Var?
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:İp ve yüzük
OYUNUN SÜRESİ:2-3 Tekrar
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 Yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir Sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların Göz Dikkatini Geliştirmek
OYUNUN AÇIKLAMASI:Sınıftan bir lider seçilir. Lider sınıftakilere bakar ve dışarı çıkar. Öğrenciler sınıftan bir nesne veya kişi seçerler.Sonra Lider içeri girer ve sınıftakilere “NESİ VAR” sorusunu sorar. Soruyu sorduğu kişi, seçilen nesnenin veya kişinin özelliklerini söyler. Lider, sorduğu 3 sorunun sonunda seçilen nesneyi veya kişiyi bulmaya çalışır. Bulamaz ise ceza verilir.
OYUN NO:8
OYUNUN ADI: Vız (Eşya Saklama)
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:2-3 Tekrar
OYUNUN SEVİYESİ: 8-10 yaş ve Üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir Sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların Dikkatini Geliştirir
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyunculardan biri ebe olarak seçilir. Ebe, gözlerini kapar ve oyunculardan uzaklaşır. Bu arada oyuncular, küçük bir eşyayı (yüzük-para ve kalem v.s) saklarlar. Sonra ebe oyun alanına gelir ve saklanan eşyayı bulmaya çalışır. Ebe eşyanın yanına yaklaştıkça, oyunun başından beri çıkartılan “Vız” sesi yükseltilir. Uzaklaştıkça ses tonu azaltılır. Ebe eşyayı buluncaya kadar oyun devam eder. Sonra biri ebe olur.
Çeşitlendirme: Oyun “vız” sesi yerine el çarpma şeklinde de oynatılabilir.
OYUN NO:9
OYUNUN ADI: Çift Dairede Stafet
OYUNUN YERİ:Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:İki Adet Top
OYUNUN SÜRESİ:Sınırsız
OYUNUN SEVİYESİ:
OYUNCU SAYISI: 8-12
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Dikkat ve zamanlamanın Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Her iki takım ayrı bir ilk oyun çemberinde yüzleri merkeze dönük pozisyonda eşit aralıklarla sıralanır. Her iki takım kaptanına birer top verilir. Öğretmenin “başla” komutu ile kaptanlar yan atışı kullanarak yanındaki arkadaşlarına atarlar. Her takımın oyuncuları topu sat ibresi yönünde yanındaki arkadaşına atmaya devam eder. Topu düşüren oyuncu gidip ve yerine geldikten sonra arkadaşına atacaktır. Topun daire etrafında iki kez dolaşımı ilk tamamlayan takım yarışı kazanacaktır. Kaptan top kendisine gelince dolaşım sayısını yüksek sesle söyleyecektir. Oyunda dolaşım sayısı istenildiği kadar arttırılabilir.
OYUN NO:10
OYUNUN ADI: Dönen İpten Sıçrama
OYUNUN YERİ:Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:İp ve Ağırlık
OYUNUN SÜRESİ:Sınırsız
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: 8-12
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Dikkat ve takip Özelliklerinin Geliştirmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI: Oyuncular dairede muntazam olarak yan yana yerleşirler. Ortadaki oyuncunun elinde, dairenin yarı çap uzunluğunda bir ip bulunur. İpin ucuna hafif bir ağırlık bağlanır. Lastik ayakkabı, kum torbası vs. ortadaki oyuncu kendi etrafında dönerek ipi kenarlardaki oyuncuların ayaklarına değdirmeye çalışır. İpin Yerden yüksekliği 20-30 cm kadardır. Oyuncular Zamanında sıçrayarak ipin ayakların altından geçmesini sağlarlar. İp hangi oyuncunun ayağına değerse ortadaki oyuncu ile yer değiştirir.
OYUN NO:11
OYUNUN ADI:Boynuzlar Havaya
OYUNUN YERİ:Sınıf-Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Sınırsız
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların dikkat ve takip yeteneklerini geliştirir.
OYUNUN AÇIKLAMASI:Öğrenciler ellerini masaya veya dizleri üzerine koyarlar. Oyunu yöneten başkan arkadaşlarına “Bütün boynuzlar havaya” dedikten sonra; “kedinin boynuzları havaya” derse oyuncuların ellerini yukarı kaldırmamaları gerekir. Çünkü kedinin boynuzları yoktur. Eğer başkan “Öküzün boynuzları havaya” derse oyuncuların hepsi ellerini havaya kaldırmalıdır. Başkan arkadaşlarını şaşırtmak için kendi de ellerini havaya kaldırır. Şaşıran olursa cezalandırılır. (Çeşitli hayvan isimleri bu oyunda kullanılır)
OYUN NO:12
OYUNUN ADI:Tavşanla Köpek
OYUNUN YERİ:Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:1-2 Dakika (kişi başına)
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların çabukluk, reaksiyon, karar vermeyi geliştirebilme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Erkek ve kızların birlikte oynadıkları bir oyundur. Öğrenciler el ele tutuşarak bir çember oluştururlar. Biri tavşan rolünde çemberin içindedir. Diğeri köpek rolünde çemberin dışındadır. çemberi oluşturan oyuncular şu tekerlemeyi söyleyerek dönerler
“Tavşan hendekte yatıyor
Köpek Ona bakıyor
Hopla Tavşan hopla
Seni köpek tutacak”
Tekerlemenin son dizesi okunduğunda; köpek çemberden içeri girmeye çalışırken, çemberi oluşturanlar köpeğin içeriye girmesini engellemeye çalışırlar. Engellerken birbirinin ellerini bırakmazlar. Eğer köpek içeri girmeyi başarırsa köpekle tavşan yer değiştirir. Oyun yeni eş değiştirmeleriyle sürer. Oyunculardan herkesin bu görevi üstlenmesi sağlanır.
OYUN NO:13
OYUNUN ADI:Arkadan Dolaş Yerine Ulaş
OYUNUN YERİ.Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:Tebeşir
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların çabukluk işitsel algı ve reaksiyon geliştirebilme
OYUNUN AÇIKLAMASI:Öğrenciler eşit sayıda iki guruba ayrılırlar ve çember dizilişiyle halka oluştururlar. Her iki halkadaki oyunculara birden başlayan birer numara verilir. Verilen tüm numaralar her iki grupta da bulunmalıdır. (örneğin 2 numara her iki grupta da bulunur) Öğrenciler halka yaptıktan sonra bulundukları yeri tebeşirle işaretler ve oldukları yere otururlar. Numarası söylenen oyuncular ayağa kalkarlar ve arkadaşlarının arasından slalom yaparak koşarlar ve kendi yerlerine en çabuk bir şekilde gelmeye çalışırlar. Önde gelen öğrencinin grubu +bir puan alır. Belli bir süre içerisinde (2 dakika) en fazla sayı toplayan takım 1. olur.
OYUN NO:14
OYUNUN ADI:Mevsimler Oyunu
OYUNUN YERİ:Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:Hentbol Topu
OYUNUN SÜRESİ:1-2 Dakika (kişi başına)
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Oyuncuların çeviklik ve karar vermeyi geliştirebilme
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyuncular “ilkbahar” “yaz” “sonbahar” “kış” mevsimlerini alarak dört eşit gruba ayrılırlar. Her grup kendileri için belirlenen bir köşeye giderler her grup kendi arasında birer oyuncu seçer ve ortaya gönderir. Bu seçilenlerin görevi grupların ve değişimi sırasında kendi grup oyuncularının dışındaki oyuncuları vurmak ve onları kendi gruplarına katmaktır. Öğretmen ilkbahar-kış- derse iki grup oyuncuları birbirlerinin köşesine vurulmadan gitmeye çalışırlar. Köşe değiştirirken vurulan oyuncular takımına (-) sayı kazandırır.En az (-) sayı alan gruplar sırasıyla 1-2-3-4 olur veya vurulan oyuncular vuran oyuncunun grubuna geçer, en çok oyuncu avlayan takım oyunu kazanır.
Öğretmen aynı anda “kış-sonbahar; yaz-ilkbahar” diyerek iki grubu birden harekete geçirebilir.
OYUN NO:15
OYUNUN ADI:Kar Yağmur Oyunu
OYUNUN YERİ:Sınıf
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Sınırsız
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Dikkat ve karar vermeyi geliştirebilme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Bir başkan seçilir. Başkan bütün sınıfı görebilecek bir yerde durur. Oyuna başlama ise “fırtına” deyince bütün sınıf ellerini dizine vurur. “kar” deyince elleri göğsüne “yağmur” deyince elleri yukarda şaklatırlar. Başkan birkaç kez düzenli olarak bu isimleri söyler. Daha sonra oyuncuları şaşırtmak için bu isimleri değişik (karışık) şeklinde söyler. Şaşıranlar oyundan çıkar, en son kalan alkışlanır. Başkan oyunu tekrar etmeli oyuncuların ve yaptığını görebilmelidir. Bu dikkat geliştiren bir oyundur.
OYUN NO:16
OYUNUN ADI:El Çarpma Oyunu
OYUNUN YERİ:Sınıf
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Sınırsız
OYUNUN SEVİYESİ:8-14 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Dikkat ve karar vermeyi geliştirebilme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Öğretmenin elinde bir top vardır. Öğretmen topu yere vurduğun da öğrencilerin aynı anda el çarpmasını ister. Topu yere vurduğunda el çarpmayan yada geç kalan öğrenci yanar. Oyun en son kişi kalana kadar devam eder.
-----------------------*---------------------------*--------------------------*------------------------------*---------------------*----
2- KOŞU OYUNLARI
OYUN NO:1
OYUNUN ADI:Üçerli Grup Oluşturma
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takım
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyuncular sahada dağınık düzende koşarlarken (jog atarak) antrenörün komutuyla hemen üçer kişilik gruplar oluşturur. Birbirlerine sarılıp otururlar. Üçerli grupları oluşturamayanlar veya ayakta kalanlar cezalandırılır. (oyuncular birbirleri ile anlaşıp hep aynı grubu kurmasınlar diye grup sayıları değiştirilir.)
OYUN NO:2
OYUNUN ADI:Balık Ağı
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takım
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma
OYUNUN AÇIKLAMASI:İki oyuncu el ele tutuşup “ebe” olurlar. Bunların ellerini çözmeden dokunduğu (ebelediği) oyuncularda ellerini tutup “ebe” grubunu büyütürler. Diğer oyuncular kaçarken el ele tutuşmuş ebeler grubunun “ortak hareket etme tuzağa düşürme” gibi eğilimleri gelişir. (aralarında problem olan sporcuların birlikte el ele tutması sağlanır)
OYUN NO:3
OYUNUN ADI:Gözlerini Kapa
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma ve birbirine güven
OYUNUN AÇIKLAMASI:3’er oyuncu el ele tutuşur.Ortadakinin gözleri açık diğer iki yandakinin gözleri kapalıdır. Ortadaki oyuncu iki yandaki oyuncunun gözü olur ve eğitmenin “başla” komutuyla koşmaya başlarlar. Gruplar sürekli değiştirilirler. Oyuncuların birbirine güven duygusu kazanmaları ve ortak hareket etmeleri açısından iyi bir oyundur.
OYUN NO:4
OYUNUN ADI:Toplu Ebe
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:3-5 hentbol topu
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma ve çabukluğun geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:3-5 veya 5 ebe seçilir. Ebelerde birer top vardır. Antrenörün “başla” komutuyla diğer oyuncular kaçmaya başlarlar. Ebeler de ellerinde topla koşup kaçan oyunculara dokunurlar. Kendisine dokunulan oyuncu topu alıp “ebe” olur. Antrenörün bitiş komutu verdiği anda elinde top olan oyunculara ceza verilir.
OYUN NO:5
OYUNUN ADI:Topsuz toplu olanı yakala
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol topu 7-8 adet
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma çabukluğun geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI: Elinde top olan 7-8 kişi kaçar. Topsuz olanlar kovalar. Topsuz oyuncu toplu oyuncuya dokunduğunda topu alır. Bitiş komutu verildiğinde elinde top olmayan oyuncuya ceza verilir. (Burada topa sahip olma ve etkili kullanma kavramı gelişir)
OYUN NO:6
OYUNUN ADI:Kırmızı-Siyah Oyunu
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma dikkat ve tepkinin geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Orta sahanın her iki yanın yanında oyuncular yerleştirilir. Antrenör hangi rengi söylerse o grup kayma adımlarıyla dip çizgiye doğru kaçarken diğer grup kayma adımlarıyla onları yakalamaya çalışır. Yakalayamazsa kaçan oyuncu, yakalarsa kendisi diğerinin sırtına binerek başlangıç noktasına gelir.
OYUN NO:7
OYUNUN ADI:Kucağa Atlama
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma
OYUNUN AÇIKLAMASI:İyi Koşan bir oyuncu seçiliyor. Diğerleri kaçıyor. Ebeleneceğini anlayan oyuncu diğer arkadaşının kucağına ya da sırtına atlıyor. Eşler kişileri bir defa kurtaracak . Ebelenen ortaya geçip devam ediyor.
OYUN NO:8
OYUNUN ADI:Kovalama Oyunu
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma ve hareketliliğin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyunun başında çocukların “ebe” dedikleri bir oyuncu kovalayıcı olarak seçilir. Ebe olan kovalayıcı kendisinden kaçan diğer oyunculardan birini yakalamaya çalışır. Yakalanan oyuncu ebe olur. Ebe sayısı artırılabilir.
OYUN NO:9
OYUNUN ADI:Yardımlaşarak Yakalama Oyunu
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Yapılacak Çalışma öncesi ön ısınma
OYUNUN AÇIKLAMASI:Yakalanmakta olan bir oyuncu başka bir oyuncuyu yardımına çağırır. Her hangi bir oyuncu gelip, onun elinden tutacak olursa eşler yakalanmaktan kurtulurlar. Yakalanma tehlikesi geçince eşler ayrılıp tekrar oyundaki yerlerini alırlar.
OYUN NO:10
OYUNUN ADI:Kedi-Fare Oyunu
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ: Yardımlaşmayı ve birlikte hareket etmeyi Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyuncular el uçlarının birbirine dokunmasıyla blok kurarlar.5X5 veya 4X4 gibi. Bu şekilde oluşturulmuş koridor içinde kedi olan bir oyuncu fare olan diğer oyuncuyu kovalar. Eğitmenin vereceği düdük komutu ile el ele tutuşmuş oyuncular kırk beş derecelik dönmüş yapar ve tekrar el ele tutuşarak yeni bir koridor oluştururlar.Sık sık düdük sesiyle yeni pozisyonlar yaratılır.
OYUN NO:11
OYUNUN ADI:Üçüncü Vuruş
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Dikkat ve Hareketlilik Özelliklerinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Denk kuvvette ve eşit sayıda iki grup oyuncu 30m kadar uzaklıkta karşılıklı yerleşirler. Kura ile önceliği saptanan takımın ilk oyuncusu, karşı takıma koşarak gider ve oyuncuların öne uzatılmış ellerine aldatma yaparak üç vuruş yapar ve her vuruşu yüksek sesle sayar. Yüksek sesle sayılmayan vuruş sayılmaz. Geçerli 3. vuruştan sonra hızla geriye kendi sahasına koşar. Kendisine üçüncü vuruş yapılan oyuncu bu oyuncuyu takip eder. Kaçan oyuncu yolda yakalanırsa karşı takıma kendisini yakalayan oyuncunun esiri olarak gider, bu oyuncunun yakalanması ile esaretten kurtulur. Ve tekrar oyun hakkını kazanır. Eline 3. vuruş yapılan oyuncu, kaçan oyuncuyu yakalayamazsa bu oyuncunun esiiri olur. Tüm oyuncuları yakalayıp esir alan veya belirli süre sonunda esir sayısı fazla olan takım oyunu kazanır.
OYUN NO:12
OYUNUN ADI:Kırmızı-Beyaz veya Gece- Gündüz
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlilik ve Tepki Reaksiyonu Geliştirebilme
OYUNUN AÇIKLAMASI:Bir grubu kırmızı, diğer gurubu beyaz olarak adlandırılan iki oyuncu grubu 3-4 m uzaklıkta birer hat üzerinde yerleşirler. Bir tarafı kırmızı diğer tarafı beyaz olan karton (gece gündüz için beyaz da olabilir) dik olarak döndürülerek yönetici tarafından gurubun ortasına atılır. Hangi grubun rengi üste gelirse o grup hemen belirtilen sahanın gerisine kaçar.Diğer grup kaçan gruptan bu bölge içinde mümkün olduğu kadar çok sayıda oyuncu yakalamaya çalışır. Böyle bir kartonun olmadığı hallerde yöneticinin vereceği komutta yeterlidir. İsmi söylenen takım kaçar diğeri kovalar. Her takım yakaladığı oyuncu sayısı kadar pozitif puan toplar. Önceden saptanmış puana erişen veya belirli süre sonunda en fazla puanı elde eden takım oyunu kazanır. Bu oyunun çıkış vaziyetinde ve koşu şekillerinde bir çok değişiklikler yapılarak amaca daha bilinçli ulaşılır. Örneğin sırt üstü, yüz üstü yatış diz üstü, bağdaş oturuş vaziyetlerinde çıkışlar tek veya çift ayak sıçramayla yakalamalar oyunu zorlaştırıp renklendirir.
OYUN NO:13
OYUNUN ADI:Benimle Gel
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlik özelliğini Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Yüzleri içe dönük kol kola girmiş oyuncular, daire üzerinde durular. Dıştan koşan bir oyuncu , birinin sırtına vurarak “benimle gel” diye komut vererek kaçar. Sırtına vurulan oyuncu kendisine vuran oyuncuyu yakalamaya çalışır. Boşalan yere sonradan gelen ebe olur ve oyunu devam ettirir. Yönetici gerektiğinde oyun değişik hareketlerle ve duruşlarla yaptırarak oyunu zorlaştırabilir. Ayrıca çeşitli araç ve gereçlerden de yararlanılır.
OYUN NO:14
OYUNUN ADI:Dairede Kedi Fare Oyunu
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlilik Özelliğinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyuncular ele ele tutuşarak büyükçe bir daire oluşturlar.Dairenin iki tarafı kapı olarak açık bırakılır. Fare olan oyuncu dairenin içindedir. Dışarıda kedi olan oyununun görevi fareyi yakalamaktır. Kedi dairede içten dışa yahut dıştan içe geçebilmek için bu iki kapıyı kullanır. Fare ise buna karşın oyuncuların tutulmuş ellerinin altından gereğinde daireyi terk edebilir.. Bu oyunda kedi ve farenin sık sık değiştirilmesi gerekir. Kedinin fareyi yakalaması sonucu değişme doğal olarak kendiliğinden yapılır.
OYUN NO:15
OYUNUN ADI:Aletsiz Stafet Yarışları
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlilik Özelliğinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyuncular eşit sayıda gruplara ayrılarak sınır çizgisinin gerisine arka arkaya dizilirler. Her takımın birinci oyuncusu takımlardan eşit uzaklıktaki belirli bir hedefe kadar koşar veya engelin uzaklıktaki belirli bir hedefe kadar koşar veya engelin etrafında dolaşır, tekrar geri gelir ve ikinci koşucunun öne uzatılmış eline vurur. sıranın diğer oyuncuları da aynı uzaklığı koşarlar. Bütün oyuncuları koşmuş ve tekrar olumlu puan alır. Mesafeler, değişik koşu türleri koşularak oyunda değişiklik yapılabilir.
OYUN NO:16
OYUNUN ADI:Tünel Yarışı
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlilik Özelliğinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI: Her grubun oyuncuları arka arkaya derin kolda yerleşerek bacaklarını açıp tünel oluştururlar. En arkadaki oyuncu verilen başla komutu ile veya düdük sesiyle bacaklar arasından arkadan öne doğru sürünerek geçer, en önde yerleşir. En arkada kalan oyuncu aynı şekilde bacaklar arasından geçerek öne ilerler.Bütün oyuncuların tünelden geçmeleriyle oyun sonuçlanır. Oyun geri geri emekleyerek geçişlerle de yapılır.Ancak bu durumda öndeki oyuncu oyuna başlar ve arkaya yerleşir.
OYUN NO:17
OYUNUN ADI:Numaralı Yarış
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:-
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlilik Özelliğinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Takım oyuncuları derin kolda arka arkaya dizilirler ve her oyuncu önden arkaya sıra ile 1 den başlamak üzere numaralanır. Her takımdan komut olarak numarası söylenen bir oyuncu kendi yerlerinden çıkarak önceden tespit edilen hedefin etrafında dolaşır ve tekrar eski yerine koşarak gelir. Oyuncusu önce gelen takım bir puan alır. Belirli süre içinde fazla puana erişen veya belirli sayıyı önce yapan takım yarışı kazanır.
OYUN NO:18
OYUNUN ADI:Ayakta Gördüğünü Vur
OYUNUN YERİ: Salon veya Bahçe
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:Tenis Topu
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:10-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Bir sınıf ya takımda
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:Hareketlilik Özelliğinin Geliştirilmesi
OYUNUN AÇIKLAMASI:Çocuklar arasından bir ebe seçilir. Bu ebeye küçük bir lastik top verilir. Diğer oyunular sınırları belirlenmiş bir alan içinde dağılırlar. Öğretmen oyunu şöyle açıklar .Ebe ayakta görürse ona topla vurarak ve kendisine yardımcı olacak. Çömelmiş olanı ebeler vuramaz Öğretmenin işareti ile oyuna başlanınca, ebe elindeki topu yere vurarak sıçratır ve öylece arkadaşlarını kovalar. Elinde top varken yürüyemez. Koşamaz. Vurulmayan üç kişi kalıncaya kadar oyun sürdürülür. Bunlarda başarılı oyuncu sayılır ve alkışlanır.
--------------------*---------------------------*/----------------------*--------------------------*----------------------------*-------------------------*-------------------------*------
3- KÜÇÜK TAKIM OYUNLARI
OYUN NO:1
OYUNUN ADI:Topla-Topla Sürme
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol-jimnastik- voleybol topu
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI:İki grup oyuncu, geniş kolda belirtilen sınır çizgilerinin gerisinde yerleşir. Oyun başında her grubun eşit sayıda hentbol, voleybol, jimnastik topu gibi içi boş topu vardır. Her iki grubun amacı isabetli atışlarla ortada bulunan sağlık veya basketbol topunu karşı grubun sınırına sürmektir. Topun elle veya ayakla hareketine engel olmak yasaktır. Topun hareketi ancak karşı top atışları ile önlenebilir veya durdurulabilir. Orta çizgiye geçen ve kendi sahasına gelen atışları topları, acele alınıp tekrar atış yapılır.
OYUN NO:2
OYUNUN ADI: On Sayı Oyunu
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol-jimnastik- voleybol topu
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Oyuncular eşit sayıda ve denk kuvvete “A” ve “B” takımı olmak üzere ikiye ayrılır ve sahaya serbest olarak dağılırlar. Kura atışı sonucu kazanan takım düdükle verilen başla komutuyla kendi takım arkadaşlarından en uygun olanına pas verir ve yüksek sesle “1” diye bağırır. Her verilen pastan sonra kaçıncı pas olduğu pas veren oyuncu tarafından duyulur. Oyun 10 sayıya kadar devam eder. Her 10 sayıyı yapabilen takım 1 puan kazanır.
OYUN NO:3
OYUNUN ADI: Yakan Top
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol-jimnastik- voleybol topu
OYUNUN SÜRESİ:2X10 Dakika
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Oyun sahası olarak voleybol sahasından yaralanılır. Eşit sayıda iki takım ortadan ayrılmış bu iki sahada yerlerini alırlar. Her takımın bir oyuncusu karşı takım sahasının gerisine kaleci olarak gider. Her iki takımın amacı karşı takım oyuncularını vurarak oyun dışı yapmaktır. Ancak karşı takımın arkasında kale sahasından vurmaya devam eder. Kaleci dahil bütün oyuncular kenar çizgiler hariç kale veya oyun sahasından vurabilir. Kaleci dahil bütün oyuncular kenar çizgiler hariç kale veya oyun sahasından vurabilir. Oyuncular isabetli ve çabuk paslarla karşı takım oyuncularını yorar ve uygun bir zamanda vururlar.
ÇEŞİTLENDİRME: Kendisine atılmış toplar tutulduğundan oyun aksatılmadan devam eder. Topu tutan oyuncu vurulmuş sayılmaz. Top topu tutan oyuncunun takımına aittir. Hatta bunu hemen karşı hücuma dönüştürüp takımına avantaj sağlayabilir.
Yerden gelen toplarda oyuncu vurulmuş sayılmaz- Bir pasla iki oyuncu dahi vurulmuş olsa ancak ilk vurulan oyuncu sahayı terk eder. Çizgiye basılarak yapılan vuruşlar geçersizdir. Top karşı takıma verilir.- Her vurulan oyuncu karşı takım için bir pozitif puandır.-Her hangi bir şekilde oyuncular dışarıdan topu alamadıkları gibi dıştaki oyuncularda saha içerisinden topu alamazlar.
OYUN NO:4
OYUNUN ADI: Üç Sahalı Yakan Top
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol-jimnastik- voleybol topu
OYUNUN SÜRESİ:3X10 dakika
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Oyun Sahası üç eşit kısma ayrılır. Her Oyuncu grubun üçte biri bu sahalardan birine yerleşir. Böylece her oyuncu grubunun bir sahası olur. Dıştaki sahaların takımları beraberce mücadele edip orta sahadaki oyuncuları vurmaya çalışırlar. Ortadaki takım kendisini iki taraftan da korur. Her vurulan oyuncu kendisini vuran oyuncunun takımına geçer. Belirli bir süre sonra en çok oyuncu sayınına sahip olan takım oyunu kazanır. Her grubun eşit şartlarda oynaması için oyun sahalarının iki defa değiştirilmesi gerekir.
ÇEŞİTLENDİRME: Vurulan oyuncu kendi sahasında kalır. Oyuna devam eder ancak her dış takım kendi vurduğu oyuncuyu pozitif puan olarak sayar. Yerden gelmeyen her atış sonucu vurulan oyuncu kendisini vuran karşı takım için bir puandır.
OYUN NO:5
OYUNUN ADI: İp Üstünden Top
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:İçi boş top
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI:Oyun sahası 20X10 m olup gereğince 9X18m olan sahası kullanılır. Her takım 5 veya 8 oyuncudan oluşur. Voleybol direkleri veya iki ağaç arasına 2m yüksekliğe ip gerilir. Her takımın amacı karşı takıma hata yaptırıp bu yoldan sayı kazanmaktır. Top bir taraftan diğer tarafa atılır ve bu arada havada tutulur. Oyun içinde paslaşma yapılmaz. Belirli bir süre sonra en fazla sayıya erişen takım oyunu kazanır.
ÇEŞİTLENDİRME: Sayı kazanılması- karşı takım topu havada tutamazsa- karşı takım oyuncuları kendileri veya topları ipe değmiş veya topu ipin altından göndermişse- karşı takımın attığı toplar hiçbir oyuncuya dokunmadan saha dışına düşerse; oyuncuların topa sahip oldukları yerden topu atmaları gerekir. Oyuncuların yaş ve seviyelerine göre topların cinsinde değişiklik yapılabilir.
OYUN NO:6
OYUNUN ADI:Yuvarlayarak Kale Topu
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol-jimnastik- voleybol topu
OYUNUN SÜRESİ:2X10 Dakika
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu Geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI: Denk kuvvete ve eşit sayıda iki takım oyuncuları basketbol sahasına karşılıklı yerleştirirler. Oyun sahasının büyüklüğü oyuncu sayısı ile ilgilidir. Genellikle oyuncu sayısı 11 dir. Oyuncuları 5 ileri oyuncu, 3 oyun kurucu 2 savunma oyuncusu ve bir kaleci olarak sahaya yerleşir. Bu nedenle oyun sahası en az basketbol sahası büyüklüğünde olmalıdır. İki takımında amacı topu yerden yuvarlayarak karşı takım kalesine gol atmaktır. Kaleler 2-3m genişliğinde olup lobut veya sağlık topları ile sınırlandırılır. Topla koşmak topu ele almak topa ayakla vurmak yasaktır. Bu kuralların ihlali sonucu karşı takım serbest atış hakkı kazanır. Top devamlı elle yuvarlanarak oynanır. Bu kuralların ihlali sonucu karşı takım serbest atış hakkı kazanır.Serbest Atış: kaleden 8 m uzaklıktaki bir noktadan topu yerden vurarak hiçbir rakip oyuncunun müdahalesi olmadan doğrudan kale atışıdır.
OYUN NO:7
OYUNUN ADI:Topla-Topla Sürme
OYUNUN YERİ: Bahçe veya Salon
OYUNUN ARAÇ VE GERECİ:hentbol-jimnastik- voleybol topu
OYUNUN SÜRESİ:Değişken
OYUNUN SEVİYESİ:8-12 yaş ve üzeri
OYUNCU SAYISI: Sınırsız
OYUNUN AMACI VE EĞİTSEL DEĞERİ:SPORTİF Takım Oyunlarına Hazırlama –Birlikte Hareket etme-Biz Duygusunu geliştirme
OYUNUN AÇIKLAMASI:İki grup oyuncu